CAFÉ SAUMELL

Foment Mataroní. Espai F

Diumenge, 16 de gener del 2022
6:30 de la tarda

Preu: 12,00 €
Descomptes:
• 10,00 € Jubilats i socis del Foment
• 8,00 € Aturats i estudiants
• 6,00 € Persones amb minusvalidesa superior al 33%, persones amb exclusió social, nens/es fins a dotze
anys.

Reserva d'entrades: enviar un Whatsapp / Telegram al 601006207 amb el nom i el nombre d'entrades.
Compra: oficina del Foment de dilluns a divendres de 17 a 21 hores i una hora abans del concert.

ENSEMBLE Una Cosa Rara (Trio de clarinets)

Una ciutat: La Habana
La Cuba del segle XIX és una terra en expansió econòmica plena d'oportunitats pels joves ambiciosos que busquen el seu particular "somni americà". Es tracta, doncs, d'una de les regions hispàniques tecnològicament més avançades. I prova d'això n'és que des de la dècada de 1810 La Habana ja disposa de
màquines de vapor per a la indústria de la canya de sucre; la línia de ferrocarril que la uneix amb Bejucal des de 1837 o la instal·lació del telègraf (anys 50), el telèfon (anys 70) o la llum elèctrica (anys 90).
La Habana és, per tant, una ciutat que s'està modernitzant i que es converteix en un punt de trobada de tota mena de cultures: europeus, africans, "criollos",... Una societat que s'enriqueix del trànsit i la diversitat cultural.

Un lloc: El cafè
El cafè és un dels principals espais de socialització de la població criolla de la segona meitat del segle XIX. Un punt de trobada de músiques d'arreu on la música de ball conviu amb l'òpera i la Sarsuela més de moda.
Molts dels músics que treballen regularment als cafès ho fan també a les sales de ball i als teatres.
Als cafès de La Habana, al contrari del que passa en altres llocs, els músics blancs i els negres toquen junts i aquesta fusió de músiques i estils es fa encara més evident.

La música: la contradansa
El gust per la música de ball i la contradansa es fa palès no només a les sales de ball i als cafès sinó també en els entreactes del teatre.
Les danses i contradanses permeten arranjaments ben diversos: des de bandes militars, orquestres de teatre, petits conjunts de música de cambra com un trio de clarinets com sentireu a Cafè Saumell o, fins i tot, un instrument solista acompanyat d'una guitarra.
A Cafè Saumell hi sentireu clarinets originals de la segona meitat del segle XIX. Es tracta d'instruments construïts ja amb fusta negra de banús i amb fins a 12 claus. L'extensa família del clarinet ens permet també descobrir altres instruments com el corno di bassetto i el clarinet baix. La versatilitat i la gran riquesa tímbrica dels clarinets del romanticisme fan que s'adapti amb naturalitat tant a les contradanses cubanes com a les àries de bel canto. Una delícia, ja ho veureu!

Qui són? ENSEMBLE Una Cosa Rara
Si els busqueu, els trobareu remenant un calaix ple d'idees, enriolats imaginant un espectacle impossible o tocant un clarinet de ves a saber quan... Quan s'ajunten són Una Cosa Rara, un trio de clarinets amb ganes de descobrir la història i d'explicar-vos les històries que hi ha darrera la música.
Si els escolteu en algun dels seus concerts tant hi podreu descobrir el so del corno di bassetto com el de l'EWI; i tant podreu escoltar Mozart amb els instruments de l'època com sorprendreu-vos amb el millor cinema d'animació. I sigui d'una manera o d'una altra sempre en sortireu de bon humor!

Programa

El Huracán de Manuel Saumell (1818-1870)

Manuel Saumell
Las quejas de Manuel Saumell (1818-1870)
La suavecita de Manuel Saumell (1818-1870)
Tu sonrisa de Manuel Saumell (1818-1870)
Englische Tanze n.3 de Jean Baptiste Vanhal (1739-1813)

La contradansa
Tiene que ser d’Ignacio Cervantes (1847-1905)

Ilusiones Perdidas d’Ignacio Cervantes (1847-1905)
Los tres golpes d’Ignacio Cervantes (1847-1905)
La celosa d’Ignacio Cervantes (1847-1905)
La Tedezco de Manuel Saumell (1818-1870)

La música de teatre
Tema de “I due foscari” - Ernani! Ernani, involami de “Ernani” de G. Verdi (1813-1901)

Una furtiva lagrima de Gaetano Donizetti (1797-1848)
Cavatina Rosina de “Il Barbero di Seviglia” de Giacomo Rossini (1792-1868)
Recuerdos de Gottschalk de Manuel Saumell (1818-1870)

La música de ball
The dying poet de Louis Moreau Gottschalk (1829-1869)
Flores de méxico de Jueventino Rosas (1868-1894)
El juguetón d’Ignacio Carrillo (1836-?)

Mentrestant en un cafè de París...
1ère Gymnopedie d’Érik Satie (1866-1925)
Duo des fleurs de Léo Delibes (1836-1891)
Barcarolle de Jackes Offenbach (1819-1880)
El pañuelo de Pepa de Manuel Saumell (1818-1870)

Noves músiques americanes
Las alturas de Simpson de Miguel Faílde (1852-1921)
Tristezas de José “Pepe” Sánchez (1856-1918)
La bella cubana de José White (1836-1918)
La Siempreviva de Manuel Saumell (1818-1870)

L’Ensemble Una Cosa Rara són:
Carlos Moliner
• Clarinet en sib (J.M. Bühner 1802-1844, Strasburg) i
• Clarinet en do (C. Kruspe 1829-1836, Erfurt)
Naüm Monterde
• Clarinet en sib (Hawkes and son 1860-1930, London)
• Clarinet en do (Sauerhering, Magdeburg) i Corno di bassetto (Selmer, Paris)
Oriol Garcia
• Clarinet en sib (H. F. Meyer 1814-1897, Munich)
• Clarinet baix (J. Albert 1878-1918, Brussels)

Comments are Disabled